Tres joves historiadors, Joan-Pau Jordà, Joan
Colom i Biel Mayol acaben de publicar "Somnis compartits: la identitat
mallorquina a debat". Aquesta última frase conté una reiteració atès que
no sembla haver identitat sense debat.
Allà per 1897, Gauguin va signar una de les
seves millors obres tahitianes: "D'on venim, què som i on anem". A
les Balears el primer plantejament està clar perquè ho sabem; el darrer també
té resposta fàcil: no tenim ni idea. El del mig resulta més complex. Parlar
d'identitat en aquest país suposa topar-se amb més obstacles que els cavalls de
corren el Grand National britànic.
No és fàcil configurar la identitat balear en
una comunitat on ningú se sent balear. Si una persona ha nascut a La Gomera diu sense
complexos que és canària, però mai he sentit ningú de Balears dir que era
balear. Els únics gentilicis són els usats a cada illa. L'atomització fa
esclatar els denominadors comuns. Com diu el còmic Toni Gomila: "Som
quatre moixos que necessitem tres bisbes".
Per si això fos poc, una de cada quatre persones
que viu a Balears ha arribat d'altres països en els darrers quinze anys. Son
xifres de migracions d’envergadura, amb els conflictes culturals, idiomàtics, socials
i convivencials que això suposa. Als "forasters" i "guiris"
d'abans s’hi sumen ara "moros, negres, panchitos...". Ja fa molts d’anys
que el primer balear de l’any no du llinatges autòctons. Tot un còctel difícil
de pair que suposa un cop duríssim a la cosmovisió autocomplaent dels autòctons
d'unes illes que, per redundància, sempre han viscut aïllades i conformat el
millor dels mons: el paradís de "lo nostro".
Així les coses ¿és possible parlar d'identitat
al segle XXI? Parlar sí, perquè és gratis. Esgrimir un argument honest i raonat
és molt més complex i fins pot ser que inútil. L'obra esmentada fuig de
quimèrics maximalismes; toca de peus a terra. Retreuen a IB3 - instrument clau
d'identitat – que, ara per ara, fer país ja no passa per sèries interminables
sobre les possessions mallorquines sinó per la inclusió del relat global sobre
la immigració. També sorprèn el tracte que els tres joves autors, fills de la
normalització lingüística, donen a l'ús de la llengua catalana: “és el moment
de la naturalitat; ja no cal resistir”, diuen. En certa manera em suggereix la
impressionant proposta centenària de Ramon Llull: "Si no ens entenem pel
llenguatge, entenem-nos per l'amor".
Per be o per malament, la concepció identitària ha
entrat en l’evolució líquida del segle XXI. Per sobreviure, s'haurà de reinventar. Brexits, Trumps i similars són producte del passat (per dir alguna cosa suau en el
plàcid inici de l’any).
No hay comentarios:
Publicar un comentario
Nota: solo los miembros de este blog pueden publicar comentarios.